Rembrandtsk lys og stemning
Har sett og lest en del om lyssetting av foto, og alle snakker om Rembrandtsk lys. Det er jo egentlig ikke så mye å rope hurra for, fordi han malte i levende (gult) lys.
Men - jeg elsker Rembrandts penselstrøk, og ble så inspirert at det ble noen scener i levende lys. :)
Bildet inngår i albumet Portretter -
Fotograf
Utstyr
  • Nikon D500
  • Nikon Nikon 16-80mm VR f/2.8~4 DX AF-S E N ED
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetLevende lys, litt lang lukkertid, og kamera på stativ.
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1099641} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
Sissel Kleivdal H.
Lyset gir en lun og varm atmosfære i et meget godt portrett av reflekterende mann.
Pluss for settingen.

Sissel
Kjell H.
Liker! Flott innhold og lyssetting i behaglige toner. Jeg ville nok tatt bort glassene og blomsten hvis jeg kunne velge..
Kristin B.
Takk for konstruktive tilbakemeldinger. Ja, skal det være ekte rembrandsk, så er det bare å fjerne det meste rundt, og lyssette mer. Også noe av bakgrunnen. Skal tenke på det, morsomt prosjekt, dette her!
Roar K.
Joda, funker OK detta.
Men Tembrandt hadde nok mer sot og aske i malingsblandingene sine - noe har var svært kjent for..

Roar
Kristin B.
Takk for innspill, Roar. Det overrasket meg at Rembrandt skal ha vært kjent for aske og sot i malingen. Jeg har malt en god del, og vi har - meg bekjent - ikke spesiell kunnskap om enkelte malere fordi de brukte aske og sot i malingen. Derimot kjenner vi jo Rembrandt særlig for hans bruk av teknikken "chiaroscuro" - lys og skygge i sterk kontrast.
Så derfor valgte jeg et forholdsvis flatt lys - jeg følte for å tulle litt med alle som vil lage rembrandt som foto. :)

Men man kan altså brenne ulike materier for å skape pigment. Du har sikkert hørt om brent og rå umbra, brent og rå sienna, som sammen med oker var de mest brukte pigmentene gjennom renessansen. En malervenn av meg har eksperimentert mye med å brenne ulike typer tre, for å lage pigment.

Problemet i renessansen var vel helst å få rene farger (men hvem trenger det, når man allikevel står inne og maler i levende, gult lys). Jeg lurer på om det kan være en misforståelse at noen blandet sot og aske i malingen, altså.

Jeg tar gjerne imot mer info, ble veldig nysgjerrig nå. :)
Jan-Torstein H.
Fint og stemningsfullt bilde. Flott lys som skaper mye av stemningen i fotografiet.
Kristin B.
Takk for tilbakemelding, Jan-Torstein :)
Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu